RebelsFAQ

Salgsbetingelser, klagerett m. m.

Innhold:

Kontaktinformasjon

Eier av denne nettsiden er: Rebelsfaq Publishing AS
Adresse: co/ Gunnar Holth og Cindy Miller, Frakkfjordveien 262, 9587 Skavnakk
Epost: thecrew@rebelsfaq.com
Organisasjonsnummer: 933 442 748

Formålet med vår behandling av personopplysninger


I forbindelse med kundeforhold må vi innhente personopplysninger som navn, adresse, e-post, telefonnummer og annen nødvendig informasjon. Dette er opplysninger vi kun benytter for å håndtere ditt kundeforhold. Vi tar vare på opplysningene så lenge vi har et kundeforhold. Du har rett til innsyn, retting og sletting av data vi har lagret om deg. Etter endt kundeforhold vil vi ta vare på data så lenge vi ser det hensiktsmessig for å hjelpe deg med eventuell historikk om du skulle ha behov for det. Les mer…

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelsene for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder. Les mer…

Dersom du angrer et kjøp gir angrerettsloven deg rett til å angre. Rent praktisk foregår det på følgende måte: Du sender et brev med vanlig post eller e-post til oss hvor du gir oss beskjed om at du angrer. Etter å ha mottatt brevet fra deg sender vi deg et skjema du kan benytte for å spesifisere. Dette sender du utfylt tilbake til oss. Legg merke til at det er en angrefrist.

 

  • Angrefristen er på 14 dager og forteller at du må melde fra til oss senest 14 dager etter at du har mottat boken fra oss.
  • Ved kjøp av enkeltstående varer (som en eller flere bøker) vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

 

Ved korrekt utfylt skjema anses opplysningene i angrerettloven § 8 første ledd bokstav h, i og j, jf. andre ledd, gitt. Se instruksjoner for utfylling i notene på siste side.

 

For å kunne bruke angreretten må du underrette oss2 på en utvetydig måte om din beslutning om å gå fra avtalen (f.eks. i et brev sendt med post eller e-post). Du kan benytte det vedlagte standard angreskjemaet, men det er ikke obligatorisk.3 For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at du sender meldingen om at du vil bruke angreretten før angrefristen utløper.

 

Det er ikke hyggelig å sitte med en vare man angrer på å ha kjøpt. For å unngå og komme i en slik situasjon med våre bøker kan det være fornuftig å lese hva det står om den i «Kjøpe eller ikke kjøpe…». Men angreretten gjelder uavhengig av om man har lest det eller ikke.

Dersom du ønsker å gå fra avtalen skal dette helst meldes på eget skjema. Skjemaet finner du her. Les mer…

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

 

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

 

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

 

Retting eller omlevering

 

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

 

Prisavslag

 

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

 

Heving

 

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Det er ingen tillegg i frakt på vei til kassen.

 

  • Frakten på bøker bestilt fra Rebelsfaq Publishing er allerede inkludert i prisen. Dette gjelder alle land i Norden.
  • Du får beskjed når pakken er framme hos deg eller den du har adressert den til.
  • Boken er forsikret, blir den borte på veien sendes det en ny.

 

Leveringstid

 

  • I Norge vil bøker i papirutgave leveres i løpet av 3 – 6 virkedager. (E-bøker overføres rett etter betalingen er fullført i kassen.)
  • For andre land i Norden vil levering av bøker i papirutgave kunne ta et par virkedager mer enn i Norge.      

Les mer…

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punktet «Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav» og punktet «Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist». Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600  eller www.forbrukertilsynet.no.

 

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.